Fotograaf Danilo D’Auria wil mensen aan het lachen maken. Met een serie zelfportretten steekt hij de draak met de verschillende typen mensen in zelfisolatie tijdens de lockdown om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.
De Italiaan heeft zich voor die gelegenheid verkleed als de karakters die hij op social media voorbij ziet komen: van de patriot die zwaaiend met een vlag zorgmedewerkers toejuicht tot de hamsteraar die bergen toiletpapier inslaat. Hij zegt dat het niet zijn intentie is om deze mensen belachelijk te maken, maar ze aan het lachen te krijgen in deze moeilijke periode.
D’Auria vertelt aan Insider hoe hij te werk is gegaan.
Danilo D’Auria is een professionele fotograaf uit Italië. Zijn nieuwe serie zelfportretten toont de verschillende de typen mensen in lockdown, zoals de klikspaan.
Zijn land is de hotspot van het virus in Europa. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) had Italië 199.414 bevestigde gevallen van het coronavirus en 26.977 doden op 28 april.
“We beleven een uitzonderlijke periode die in de geschiedenisboeken zal komen”, zegt D’Auria tegen Insider. Hij wist dat hij dit op de een of andere manier moest documenteren maar tijdens de lockdown worstelde hij met het vinden van werk en mensen om te fotograferen.
“Ik had nooit gedacht dat ikzelf als onderwerp van mijn foto’s, een oplossing zou zijn”, zegt hij.
De serie heet ‘Io Resto a Casa’ ofwel ‘Ik blijf thuis’. Met de foto’s wil hij een humoristische draai geven aan de lockdown.
De inspiratie haalde hij van zijn socialemediafeeds nadat de wereld al dan niet gedeeltelijk op slot ging.
“Mensen gingen los”, vertelt hij. “Ze begonnen foto’s te plaatsen van hun dagelijkse activiteiten. Die activiteiten waren vaak erg vreemd: bijvoorbeeld het volkslied zingen op balkon en in een menigte de supermarkt bestormen.”
D’Auria denkt dat dit gedrag voortkomt uit stress en de isolatie.
“Veel fotografen begonnen desolate steden vast te leggen of het negatieve aspect van de lockdown. Het was erg verdrietig dus ik besloot de situatie vanuit ironisch perspectief te benaderen.”
D’Auria wilde ook het onwrikbare karakter van Italianen vastleggen met een serie overdreven zelfportretten. De bovenstaande foto noemde hij ‘De Foodie’.
Als hij een idee heeft voor een foto, zoals zichzelf een knipbeurt geven, dan tekent hij dat eerst op in een notitieboek.
“Elke dag gebeurt er iets en dat brengt een nieuw idee en meestal een nieuwe foto”, zegt D’Auria.
Dit portret heet ‘De Kapper’.
D’Auria maakt alle foto’s zelf, zoals deze: ‘De Fitnessgoeroe’.
Hoe ingewikkelder het idee, hoe meer tijd het kost om het perfecte shot te maken.
D’Auria gebruikt een statief om het portret te maken. Meestal maakt hij meerdere foto’s en kiest hij uiteindelijk het beeld waar zijn idee het best tot uiting komt.
“Het is niet altijd makkelijk om een idee om te zetten in een foto”, vindt hij.
D’Auria draagt kleding en gebruikt attributen die hij thuis vindt.
Het gros van zijn apparatuur en andere benodigdheden ligt in zijn studio die nu gesloten is, dus hij moet roeien met de riemen die hij heeft. Hij gebruikt wat hij thuis heeft liggen.
Hoewel mensen aanvankelijk aarzelend reageerden op zijn foto’s vinden ze die nu geweldig, zegt D’Auria.
Als hij een dag geen foto publiceert op social media, beginnen sommige volgers hem berichten te sturen. “Ze vragen dan of ik oké ben”, vertelt hij.
Een van zijn fans vindt dat hij de serie moet uitbrengen in een boek of in tentoonstelling.
Deze foto laat een complotdenker zien die mogelijke bronnen van de uitbraak toont.
D’Auria heeft complottheorieën gebruikt die hij op social media tegenkwam, zoals de theorie dat het virus uit een laboratorium in Wuhan is gelekt en dat de uitbraak door 5G-netwerken komt.
Hij toont ook de frustratie van mensen in Italië die tijdens de lockdown schriftelijk moeten aantonen dat ze om een bepaalde reden naar buiten moeten.
In Italië krijgen mensen een document waarmee zichzelf moeten certificeren om naar buiten te gaan. Volgens D’Auria is het een ingewikkeld en moeizaam proces. Op deze foto heeft hij genoeg van het printen van documenten.
Hier laat hij de nieuwe realiteit omtrent kantoorleven zien.
Met deze foto toont D’Auria wat je niet te zijn krijgt via het scherm.
D’Auria zegt dat hij zich door de pandemie realiseert wat menselijke interactie betekent.
“Vanuit menselijk perspectief voel ik me verloren en bang door deze onzichtbare vijand”, vertelt hij. Hij prijst zich gelukkig dat hij nog steeds gezond is. “We ontdekken de waarde van een groet, een omhelzing. Voor de uitbraak vonden we dat vanzelfsprekend, nu snakken we ernaar.”
D’Auria ontdekte een nieuw soort creativiteit door de beperkingen.
“Vanuit artistiek perspectief heb ik mijzelf ontwikkeld in deze periode: ik maak zelfportretten en dat had ik nooit eerder gedaan”, zegt hij. “Het heeft mijn creativiteit gestimuleerd.”
D’Auria hoopt dat zijn serie mensen aan het lachen maakt.
“Ik hoop dat ik mensen aan het lachen maak met mijn foto’s zodat ze deze dramatische situatie een seconde kunnen vergeten”, zegt D’Auria. “We moeten niet vergeten dat veel mensen dood zijn terwijl anderen nog steeds lijden. Ik wil niemand schofferen. Ik wil mensen alleen laten lachen.”
Hij hoopt ook dat zijn fotoserie mensen eraan herinnert dat het belangrijk is dat ze thuis moeten blijven gedurende de pandemie.
“Vergeet niet dat onze grootouders voor ons hebben gevochten tijdens de oorlog”, benadrukt hij. “Het is onze plicht thuis te blijven, thuis op de bank.”
D’Auria weet zoals velen niet wat de toekomst brengt maar hij is optimistisch.
“We moeten positief blijven en er vertrouwen in hebben dat het leven langzaam, dag bij dag, weer hetzelfde wordt als voorheen”, sluit D’Auria af.